Aineettomat lahjat kasvattavat suosiotaan, joten lahjakorttien laadukkaaseen konseptointiin ja painamiseen kannattaa panostaa

Aineettomien lahjojen suosio on noussut voimakkaasti viime vuosina. Esimerkiksi sanoilla “aineeton lahja” tehtiin joulukuussa 2018 jopa kolminkertainen määrä Google-hakuja muutaman vuoden takaiseen verrattuna.

Yksi syy on tietysti ihmisten huoli muoviroskan määrän kasvusta. Tavaran sijaan yhä useampi haluaa muistaa läheisiään esimerkiksi ravintolalahjakortilla tai tukemalla lahjan saajan nimissä jotakin hyväntekeväisyyskohdetta.

Lahjakortit, hyväntekeväisyyslahjoitukset ja muut aineettomat lahjat välitetään usein kortin muodossa. Jättääkseen voimakkaan tunne- ja muistijäljen lahjakokonaisuus täytyy konseptoida ja toteuttaa laadukkaasti ja tyylikkäästi.

Lahjakortit laadukkaasta ja ympäristöystävällisestä kartongista

Lahjakorttien ja aineettomien lahjojen suosion kasvu koventaa myös kilpailua. Yhä useampi yritys ja järjestö tarjoaa lahjakortteja ja muita oivaltavia muistamisen muotoja. Kilpailun seurauksena lahjakortin ulkoasuun ja asiakaskokemukseen täytyy panostaa yhä enemmän.

Heikoimmillaan lahjakortti voi olla asiakkaan itsensä tulostama sähköpostiin tullut kuitti ostoksesta. Sanomattakin on selvää, että lahjan antajan saati saajan kokemus ei ole tällöin kummoinen.

Myös muoviset, pankkikortin näköiset ja ladattavat lahjakortit ovat yleistyneet. Muovia välttävä ratkaisu on kuitenkin painaa lahjakortit ympäristöystävälliselle ja tyylikkäälle paperille tai kartongille. Me Papermarkissa suosimme ympäristöystävällisiä FSC- ja PEFC-standardoituja paperilaatuja ja kartonkeja, jolloin painotuotteen kokonaishiilijalanjälki jää pienemmäksi.

Paperisen lahjakortin etuja suhteessa muoviseen ovat myös edullisempi hinta sekä painoteknologian kehittymisen myötä pitkälle yksilöitävä ulkoasu ja tyylikkyys, sekä erikoistehosteilla korttiin saatava arvokkuus. Kaunis ja aistikas paperinen kortti herättää tunteita aivan eri tavalla kuin muovinen kortti.

Kokonaiskonseptointi mahdollistaa hyvän asiakaskokemuksen

Aineettoman lahjan tai lahjakortin konseptointi pitää sisällään paitsi sopivan paperi- tai kartonkilaadun valinnan, myös lahjan kokonaissuunnittelun, tarvittaessa palvelumuotoilusta alkaen.

Me Papermarkissa pystymme tarjoamaan yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa lahjatuotteen kokonaiskonseptoinnin aina palvelumuotoilusta lopullisen tuotteen painamiseen asti.

Konseptointi kannattaa aloittaa esittämällä perustavanlaatuisia kysymyksiä siitä, mitä tuotteella halutaan tavoitella. Miten ja missä asiakas löytää tuotteen ja tekee päätöksen hankkia juuri sen lahjaksi? Mitä tunteita lahjan halutaan herättävän vastaanottajassa? Miten pakkaus- ja painotapa tulee valita haluttujen tunteiden synnyttämiseksi?

Ota rohkeasti yhteyttä, niin etsimme kanssasi mielellämme kysymyksiin vastauksia.

 

Tilaa blogi sähköpostiisi ja seuraa pakkausalan uusimpia trendejä ja ideoita.

Tilaa uutiskirje

* pakollinen


 Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.